Ogłoszenie

Image and video hosting by TinyPic

Napisz odpowiedź

Napisz nowego posta
Opcje

Kliknij w ciemne pole na obrazku, aby wysłać wiadomość.

Powrót

Podgląd wątku (najnowsze pierwsze)

Qausain
2010-01-01 23:12:41

Oj tak - żadne słowa nie opiszą jego talentu i dorobku.

Sakina
2010-01-01 22:27:32

Ja twierdzę, że takiej legendzie nawet nie można wydawać opinii Mohammadji jest nieoceniony i chylę czoła.

Qausain
2009-12-31 17:44:12

http://im.rediff.com/movies/2007/apr/17rafi.jpg


Mohammad Rafi (ur. 24-XII-1924r. w Kotla Sultan Singh, Punjab, Indie Brytyjskie; zm. 31-VI-1980r.) to legenda Bollywoodu, gdzie przez cztery dekady królował jako jeden z najlepszych Bollywoodzkich piosenkarzy playbackowych. Z dorobkiem setek piosenek, których nie sposób zliczyć, a które wciąż i wciąż cieszą się w Indiach popularnością, zdobywca 4 National Film Award, 7 statuetek i 17 nominacji Filmfare, 3 Bengali Film Journalists' Association Award w kategorii, 2 nagród od rządu wolnych Indii (srebrny medal od premiera Jawarhalala Nehru w pierwszą rocznicę niepodległości Indii oraz Padmashree, czwartym najbardziej prestiżowym odznaczeniem cywilnym), a także okrzyknięty pośmiertnie Najlepszym Piosenkarzem Tysiąclecia przez Hero Honda i czasopismo "Stardust", jest bezapelacyjnie głosem, który poruszał, poruszać i poruszać będzie wszystkie serca, które go usłyszą, bez względu na pochodzenie czy wiek.

Urodzony w punjabskiej wiosce niedaleko Amritsaru Mohammad Rafi był najmłodszym z szóstki synów i już jako dziecko zaczynał śpiewania, z początku poprzez naśladowanie modłów fakirów. Na przełomie 1935 i '36 ojciec Rafiego wyjechał do Lahore, gdzie wkrótce dołączyła reszta rodziny. Dopiero krewny Mohammed Hameed dostrzegł talent chłopaka i począł zachęcać go do dalszej pracy. Rafi nauczył się muzyki klasycznej od mistrzów Ustada Badego Ghulama Ali Khana, Ustada Abdula Wahida Khana, Pandita Jiwanlala Matto i Firozego Nizamiego.

Pierwszy publiczny występ odbył w wieku 13 lat, kiedy pozwolono mu zaśpiewać na koncercie, na którym występował także legendarny Kundan Lal Saigal. W 1942 pod mentorstwem Shyama Sundera, Rafi zadebiutował jako piosenkarz playbackowy w duecie z Zeenat Begum w piosence "Soniye nee, Heeriye nee" z punjabskiego filmu "Gul Baloch", który wyszedł w '44. W tym samym roku Rafi został poproszony o zaśpiewanie dla All India Radio w Lahore.

Także w '44 Rafi przeniósł się do Bombaju, gdzie poeta Tanvir Naqvi przedstawił go kilku wiodącym producentom filmowym swych czasów. Rafi skontaktował się ze sławnym producentem muzycznym Naushadem, który początkowo wykorzystywał jego głos w chórze. Ich pierwszy wspólny utwór to "Hindustan ke hum hain" ze Shyamem Kumare, Alauddinem i innymi, z filmu A. R. Kardada "Pehle Aap" (1944). Mniej więcej w tym samym czasie Rafi nagrał także piosenkę "Aji dil ka kaboo mein" do filmu z 1945 roku pt. "Gao ki Gori", którą uznawał za swój pierwszy utwór w hindi. W 1945 Rafi poślubił kuzynkę Bashirę w rodzinnej wiosce.

Dzięki współpracy z Naushadem Rafi zdołał wyrobić się jako jeden z najważniejszych piosenkarzy playbackowych w Bollywood. Od hitów z filmu "Baiju Bawra" (1952) takich jak "O duniya ke rakhwale" i "Man tarpat Hari darshan ko aaj" Naushad, który dotąd wykorzystywał Talata Mahmooda do swych piosenek, zaczął faworyzować Rafiego jako główny głos w niemal każdym utworze, który skomponował. W ich wspólnej karierze Rafi zaśpiewał dla Naushada w sumie 149 piosenek, z których 81 było utworami solowymi.

Streszczanie całej kariery Mohammada Rafiego u szczytu chwały zajęłoby zdecydowanie zbyt wiele miejsca i czasu. W skrócie prezentuje się to tak, iż w latach 50-tych i 60-tych Rafi współpracował także z innymi uznanymi kompozytorami, zaś po utworze z filmu "Raagini" "Man mora baawara" dla piosenkarza i aktora Kishore'a Kumara zacieśniła się także ta znajomość. W efekcie Kishore wybrał właśnie Rafiego jako swój ulubiony głos w filmach, szczególnie w duecie z Ashą Bhosle. W przeciągu dwudziestu lat (1950-1970) Rafi stał się najbardziej pożądanym piosenkarzem w Bollywood: śpiewał do wszystkich najważniejszych produkcjach w hindi, a także śpiewał po angielsku (nagrał w tym języku dwie płyty). Co więcej, zaśpiewał także piosenkę po kreolsku podczas wizyty na Mauritiusie w późnych latach 60-tych. Rafiemu przypisuje się także inną zasługę: wprowadzenie jodłowania do Bollywood, gdyż chociaż jodłowanie w Indiach kojarzono głównie z Kishorem Kumarem, to właśnie Rafi włączył je do indyjskich filmów w formie playbackowych piosenek. Jodłował w niektórych ze swych starych hitów, takich jak "Hello sweety seventeen" (w duecie z Ashą Bhosle), "O Chale ho kaha", "Dilke Aine main" i "Unse Rippy Tippy Ho gayee" (w duecie z Geetą Dutt).

Mohammad Rafi zmarł w czwartek 31 czerwca 1980 o godzinie 22:50, ledwie kilka godzin po tym, jak nagrał swój ostatni utwór w życiu, "Shaam phir kyun udaas hai dost" do filmu "Aas Paas", który nagrywał z duetem Laxmikant-Pyarelal. Oprócz niedoścignionego wręcz dorobku muzycznego pozostawił po sobie czterech synów (Saeeda, Khalida, Hamida i Shahida), trzy córki (Parveenę, Nasreenę, Yasminę) oraz 18 wnucząt.

(Źródło Wikipedia.org; tłumaczenie Qausain)



Dorobek muzyczny Mohammada Rafiego

(Źródło IMDB.com)


Moja opinia
Pierwszy raz jego głos usłyszałam absolutnym przypadkiem. Słuchałam właśnie radia Sunshine, które nadaje u mnie muzykę z subkontynentu i puścili akurat piosenkę Aaj Mausam Bada. Spisawszy kilka słów refrenu, zdołałam wynaleźć ten utwór w Internecie - i ostatecznie zakochać w Mohammadzie Rafim. Chociaż nie słyszałam jeszcze wszystkich jego piosenek, nie było takiej, której bym po usłyszeniu nie polubiła. Szczególnie kocham go za Ae Mohabbat Zindabad (Mughal-e-Azam), Badi Door Se Chal Kar Aaye Hain (Jay Vejay), Na To Karvan Ki Talash Hai i Yeh Ishq Ishq Hai (Barsaat Ki Raat).
Za każdym razem, kiedy słyszę jego głos, przechodzą mnie dreszcze - jest w nim siła oraz każde uczucie, jakie tylko człowiek potrafi nazwać. Nie sposób się dziwić, że okrzyknięto go Piosenkarzem Tysiąclecia, gdyż jego piosenki są ponadczasowe (co widać chociażby po tym, iż wykorzystywane są nawet we współczesnych produkcjach, takich jak "Bluffmaster", "Monsunowe wesele", "Aarzoo", jeśli mówimy o Bollywood, czy "Zakochany bez pamięci" i "Guru miłości", a także po tym, iż wielu młodych piosenkarzy próbuje szczęścia poprzez wykonywanie coverów utworów Rafiego) i przez lata nie straciły nic ze swej mocy.


A jakie jest Wasze zdanie?

Copyright © www.bollywood.pun.pl

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
http://listenonline.eu Szamba betonowe Bieżuń 住宿 老挝 Hotels Ponte di Legno