irkaaa:) - 2009-12-18 10:36:29

http://4.bp.blogspot.com/_cudK8MwW64I/SDh09Wcs0_I/AAAAAAAABlE/9LnXE06cVY0/s400/taal.jpgTaal (1999)


Taal "Rytm" (hindi ताल, urdu تال) to hindi bollywoodzki dramat miłosny wyreżyserowany w 1999 roku przez Subhash Ghai, autora Ram Lakhan, Pardes i Kisna.
W rolach głównych Anil Kapoor, Akshaye Khanna, Aishwarya Rai, Amrish Puri i Alok Nath. Film był grany też w języku tamilskim pt. "Taalam".
Utwór ten jest przykładem filmu masala z lat 90., mieszanki klasycznych bollywoodzkich składników: piękne kobiety, wyraziści mężczyźni, porywająca muzyka, taniec we wspaniałej choreografii, zwycięstwo miłości większej niż bariery kast, ból ojców z powodu niezgodnych z ich oczekiwaniami wyborów odchodzących dorosłych dzieci, jednanie się w rodzinie i...drań o złotym sercu.


Obsada

Anil Kapoor – Vikrant Singh
Akshaye Khanna – Manav
Aishwarya Rai – Mansi
Amrish Puri – Jagmohan Mehta
Alok Nath – Tara Babu


Fabuła Uwaga! zawiera elementy fabuły i zakończenie!

Manav Mehta (Akshaye Khanna) wykształcony w Londynie syn sławnego milionera Jagmohana Mehta (Amrish Puri) przyjeżdża do miejscowości Chamba w Himachal Pradesh), gdzie w letnim domu przebywa cała rodzina. Ojciec załatwia tu swoje interesy, syn wędrując po okolicy cieszy się wspaniałymi krajobrazami gór z pasją oddając się fotografii. W pewnym momencie wyławia wśród piękna gór jeszcze jeden obiekt godny uwiecznienia – fascynującą go swoim śpiewem i tańcem córkę miejscowego muzyka Mansi (Aishwarya Rai). Z inicjatywy ojca Maneva ich rodziny się spotykają. Jagmohan Mehta z wielkim szacunkiem i przyjaźnią traktuje ojca Mansi Tara Babu (Alok Nath). Potrzebuje jego pomocy, aby móc łatwiej porozumieć się w interesach z miejscowymi władzami. Młodzi zakochują się w sobie. Gdy ojciec Manava dowiaduje się o jego miłości do Mansi, decyduje się natychmiast wrócić z rodziną do Mumbaju. Mimo jego wielkiej miłości do Maneva, małżeństwo między młodymi, których rodziny tak bardzo różnią się pozycją społeczną nie wchodzi w grę. Rozstając się Manav przysięga Mansi, że pokona opór rodziców i doprowadzi do uwieńczenia ich miłości małżeństwem. Wkłada jej na szyję naszyjnik, który ma być zapowiedzią małżeńskiej mangalsutry. Mansi na znak pamięci wyszywa mu na swetrze słowo "Manavsi" będące połączeniem imion obojga. Ojciec stęsknionej Mansi dowiaduje się prawdy o ich miłości. Mimo że nie widzi przyszłości dla tego uczucia, próbuje pomóc stęsknionej córce. Przyjeżdżają razem do Mumbaj do jego siostry i decydują się odwiedzić we dwoje dom Manava. Rodzina Manava poniża ich, pokazując tym, jak wielka przepaść dzieli obie rodziny. Gdy ojciec Manava proponuje Tara Babu zadośćuczynienie finansowe, ten policzkuje go. Młodzi stając w obronie swoich ojców, zrywają ze sobą. Wkrótce Manav żałuje tego, prosi Mansi o wybaczenie, ale ona zraniona, urażona, nie jest w stanie mu przebaczyć tego, że ona i jej ojciec zostali poniżeni na oczach całej jego rodziny. Mansi wypełnia pustkę swojego życia bez Manava angażując się w przedstawienia sławnego w kraju muzyka Vikranta Singha (Anil Kapoor). Vikrant, plagiator piosenek jej ojca, staje się jej mistrzem w zmianie podejścia do życia. Kiedyś na początku swego życia i on wyznawał zasady swojej matki ("zapominaj o swoich dobrych uczynkach", "spełniaj obowiązki nie oczekując nagrody"), ale dziś buduje swoje bogactwo i sławę w oparciu o zasady: "daj tyle, ile dostaniesz, przede wszystkim dbaj o swoje dobro, wysiłek bez spodziewanej nagrody nie jest nic wart, a istotą życia jest wygrać w rywalizacji z innymi". Zraniona w miłości Mansi stawia na karierę śpiewaczki i tancerki w przedstawieniach reżyserowanych przez Vikrama. Podpisuje kilkuletni kontrakt obwarowany ograniczeniami "żadnej miłości, żadnej przyjaźni, żadnego małżeństwa". Vikram, mimo że zdecydowanie i pełna oddania miłość Manava mu imponuje, stara się trzymać swoją gwiazdę z dala od niego. Tym bardziej, że wkrótce sam pragnie złamać warunki umowy z Mansi. Zakochuje się w niej, proponuje jej małżeństwo. Szanse na spełnienie marzeń Manava maleją. Mimo tego jest on przekonany mówiąc do odrzucającego mezalians ojca "jeśli Bóg jest w moim sercu, jeśli jestem uczciwy, to ty sam przyprowadzisz ją do mnie", a wyśmiewającego jego miłość Vikrama upewnia, że to on sam kiedyś przyśle do niego Mansi. Vikram z Mansi wyjeżdżają do Kanady na konkurs MTV. Tymczasem Mansi z gazety dowiaduje się, że w domu Manava doszło do pożaru i ten z narażeniem życia rzucił się w płomienie, by ocalić pamiątkowy sweter z wyszytym przez Mansi ich wspólnym imieniem "Manavsi". Poruszona tym całą swą duszę wkłada w śpiewaną na konkursie piosenkę. Wybiera piosenkę, która wzbudza w niej wspomnienia miłości Manava. Vikrant słuchając tego, patrzy na jej łzy w milczeniu. Po powrocie do Indii ma się odbyć ich ślub. Tuz przed ślubem pojawia się Manev. Mansi jest wstrząśnięta jego wyznaniem. Przekonując ją żarliwie o swojej miłości, mówi jej, że czekający ją za chwilę ślub z Vikrantem zniszczy życie trojga osób, że będzie zdradą nie tylko łączącej ich miłości, ale i zdradą wobec niekochanego przez Mansi Vikramnta. Vikrant uświadomiwszy sobie, że Mansi nadal w sercu pozostaje wierna swojej pierwszej miłości, z bólem odsyła ją do Manava. Miłość do Mansi zmienia go. Przywraca wiarę wartościom wpajanym mu kiedyś przez matkę, zgodnie z którymi istotą miłości jest poświęcenie.


trailer:




Muzyka

Mocną stroną filmu jest muzyka uchodząca za jedna z lepszych w bollywoodzkim kinie, która otrzymała Nagrodę Filmfare za Najlepszą Muzykę Twórcą jej jest A. R. Rahman. Piosenki skomponowano do słów Ananda Bakshi:

Ishq Bina – Anand Bakshi – Nagroda Filmfare za Najlepszy Tekst Piosenki
Taal Se Taal Milla – Alka Yagnik – Nagroda Filmfare za Najlepszy Playback Kobiecy
Nahi Saamne
Kahin Aag Lage
Ni Main Samajh Gayee
Ramta Jogi
Beat of Passion
Kariye Na
Raga Dance


Ciekawostki

*Anil Kapoor otrzymał Nagrodę Filmfare dla Najlepszego Aktora Drugoplanowego za rolę odrzucona pierwotnie przez Govinda.
*To był pierwszy indyjski film, który ze względu na oglądalność znalazł się w 20 najpopularniejszych w USA.
*We wszystkich swoich filmach reżyser Subhash Ghai pokazuje mężczyznę słuchającego piosenki z filmu Pardes (też w reżyserii S. Ghai).
*To druga część trylogii Subhash Ghai z motywem tzw. NRI (Indusów przebywających na emigracji). Pozostałe to Pardes z 1998 i Yaadein z 2001).
*Shahida Kapoora można zobaczyć jako tancerza w kilku piosenkach (np. "Kahin Aag Lage"). Najbardziej zauważalny jest na początku filmu. Debiutował dopiero 4 lata później w 2003 roku w Ishq Vishk.

___________________________________________
wikipedia.pl


Moja ocena:

Film bardzo fajny :good: Oceniam na 5 dobrze się ogląda, muzyka i choreografia bardzo mi się  podobała.
Rola Aish średnia, w innych filmach wypadła lepiej ale bardzo podobała mi się gra  Akshaye Khanna to jest mój pierwszy film z nim i chętnie bym go jeszcze w czymś zobaczyła :)
Oglądał ktoś?

bollywood.pun.pl