Zaczyna się rozkręcać
Znana choreografka Saroj Khan nie żyje
W wieku 71 lat zmarła choreografka Saroj Khan. Była autorką niezapomnianych układów choreograficznych w filmach bollywoodzkich, szczególnie lat ’80 i ’90 ubiegłego stulecia.
Ludzie łączą osobę Saroj Khan przede wszystkim z Madhuri Dixit. Należy jednak powiedzieć, że Saroj była wszechstronna i chętnie pracowała również z innymi artystami. Była czule nazywana Masterji. Mimo, że zawsze trzymała surową dyscyplinę, potrafiła jednocześnie być łagodna dla osób z którymi pracowała. Było dla niej ważne, aby współpracujące z nią aktorki dawały z siebie wszystko. Nic dziwnego, że wielu chciało jej układów choreograficznych.
Poniżej przedstawiamy listę najbardziej znanych choreografii Saroj Khan, z wyłączeniem choreografii stworzonych dla Madhuri Dixit.
1. Piosenka „Main Teri Dushman, Dushman Tu Mera” z filmu Nagina, 1986 r.
Utwór należał do Sridevi, która wirowała w tańcu jak wąż. Saroj połączyła elementy tańca klasycznego i tradycji ludowych, aby stworzyć coś unikatowego. Był to skomplikowany numer, wymagający wiele wysiłku. Podobno Saroj zachęcała Sridevi do licznych prób, a ta tańczyła jak szalona, aby ostatecznie uzyskać perfekcyjny efekt. Kiedy Sridevi patrzy w kamerę, jej oczy są pełne gniewu, a widz czuje dreszcz na swoich plecach.
2. Piosenka „Hawa Hawai” z filmu Mr. India, 1987 r.
To bardzo zabawny numer. Sridevi wygląda rewelacyjnie, nawet w dziwacznym kostiumie. Saroj Khan zależało na tym, aby aktorka poprawnie wyrażała emocje w tańcu. Twarz Sridevi przybiera w tej piosence około 40 różnych min. Jej twarz przechodzi z jednego wyrazu w drugi. W piosence patrzysz głównie na Sridevi, która w błyszczącym kostiumie wykonuje swój ekspresyjny taniec. Saroj świetnie wykorzystała tą piosenkę i zamieniła ja w numer pamiętany do dziś.
3. Piosenka „Kate Nahi Kat Te” z filmu Mr. India, 1987 r.
Bohaterka jest ubrana w niebieskie sari, a jej taniec wygląda jak zbliżenie z niewidzialnym mężczyzną. Połączenie sił Shekhara Kapur and Saroj Khan pozwoliło nam uwierzyć, że Anil Kapoor był faktycznie obecny w kadrze filmu, kiedy Sridevi z lekkością poruszała się w rytm melodii. Sridevi miała w tym tańcu ukazać swoją samotność. Pod opieką Saroj Khan udało jej się to uczynić. Jest to najbardziej zmysłowy numer, jaki został sfilmowany, przy czym nie jest on w żadnej mierze wulgarny. Możesz oglądać go z rodziną bez uczucia zakłopotania. Dziś ten występ to już klasyka.
4. Piosenka „Mere Hathon Mein Nau Nau Chudiyan Hai” z filmu Chandni, 1989 r.
Jest to typowo weselny numer, ale dzięki Saroj Khan i Sridevi nabrał on eterycznego charakteru. Sridevi tańczy na ceremonii Ladies Sangeet, która jest częścią każdego ślubu w Pendżabie i jest w centrum uwagi zebranych gości. Choreografia ma szybkie tempo i znów wymagała wielkiego nakładu pracy, ale Sridevi doprowadziła ten taniec do perfekcji. Ruchy jej rąk są zsynchronizowane z dźwiękiem bransoletek. Saroj Khan jest znana z takich efektów i tworzy wspaniałe filmowe przeżycia nawet z najmniejszych drobiazgów.
5. Piosenka „Morni Baga Ma” z filmu Lamhe, 1991 r.
W piosence Sridevi tańczy obok ogniska rozpalonego na piaskach pustyni w Radżastanie. To bardzo trudne tańczyć na piasku, ale Saroj jakoś pokonała tę trudność i ułożyła dla Sridevi ruchy, które naśladowały mowię ciała pawi. Sridevi doskonale wyraziła uczucia zakochanej dziewczyny.
Na zdjęciu Sridevi i Saroj Khan
6. Piosenka „Nimbooda” z filmu Hum Dil De Chuke Sanam, 1994 r.
Saroj Khan zdobyła za tą piosenkę nagrodę Filmfare dla najlepszej choreografii. Jest to bardzo szybki układ. Podobno Saroj spotykała się na próbach z Aishwaryą Rai Bachchan aż siedmiokrotnie, aby aktorka wykonała taniec perfekcyjnie. Mówiono, że stopy aktorki spuchły podczas filmowania tej piosenki, ale Aish kontynuowała nagrywanie.
7. Piosenka „Radha Kaise Na Jale” z filmu Lagaan, 2001 r.
To tradycyjny numer, misternie opracowany choreograficznie. W przeciwieństwie do większości choreografii Saroj Khan, ten układ jest dość powolny. Kroki są inspirowane motywami ludowymi i stylem kathak (jeden z klasycznych stylów północnych tańca hinduskiego). Piosenka jest niemal jak modlitwa, a ruchy wyrażają świętość modlitwy. Gracy Singh była w tym tańcu rewelacyjna, wykonała układ perfekcyjnie. Także Aamir Khan tańczył bardzo wdzięcznie.
8. Piosenka „Barso Re” z filmu Guru, 2007 r.
Aishwarya Rai Bachchan jest jedyną osobą występującą w tej piosence. Aktorka tańczy w czasie ulewnego deszczu. Saroj wprowadziła do choreografii takie ruchy, które wyglądają świetnie nawet w czasie monsunu. W piosence uchwycono radość młodej dziewczyny. Saroj Khan zdobyła nagrodę Filmfare za choreografię do tej piosenki.
9. Piosenka „Yeh Ishq Haye” z filmu Jab We Met, 2007 r.
Podobno Saroj Khan nakrzyczała na Kareenę Kapoor Khan podczas prac nad piosenką za niewystarczająco szybkie ruchy stóp. Choreografka prosiła Kareenę, aby ta zapomniała o wszystkim i skoncentrowała się na uchwyceniu emocji swojej filmowej bohaterki. Ostatecznie Kareena wykonała wszystkie wymagane od niej ruchy. Jest to piosenka, w której są liczne zmiany i która przepływa z jednej sytuacji w drugą. Dzięki tej piosence Saroj Khan zdobyła National Film Award za najlepszą choreografię.
Na zdjęciu Saroj Khan i Madhuri Dixit
Ostatnio edytowany przez marigold90 (2020-07-06 15:00:23)
Offline
Hindustani
Jej układy taneczne były genialne, z pewnością świat bollywoodzki wiele stracił. Dobre oddanie układu chorograficznego zależało też od tancerki.
PS. Dodałam w pierwszym poście odnośniki do piosenek.
Offline
Zaczyna się rozkręcać
Svasti napisał:
PS. Dodałam w pierwszym poście odnośniki do piosenek.
Dziękuję 😉
Offline
Zaczyna się rozkręcać
Ilu fantastycznych ludzi Bollywoodu zmarło ostatnimi czasy to jest niepojęte.
Offline
Hindustani
Dam kilka numerów tanecznych Madhuri Dixit.
Madhuri rozkwitła pod trafnym nadzorem Saroj Khana, zasłynęła z numeru pt. Ek do teen z Tezaab w choreografii Saroj Khana. Choreografka Saroj Khan zdobyła Nagrodę Filmfare za swoje wysiłki w 1989 r. (kategoria powstała w tym roku, dzięki czemu Khan była pierwszym zwycięzcą).
https://www.youtube.com/watch?v=MS5BLS2sIDM
Piosenka pt. Dhak dhak karne laga (Beta 1992) to jeden z najpopularniejszych numerów Madhuri. Madhuri potem stała się znana jako dhak dhak girl.
https://www.youtube.com/watch?v=Vf5FKEZCXkk
Piosenka pt. Choli ke peeche kya hai (Khal Nayak 1993). Piosenka miała wielu tancerzy i była trudna do nakręcenia ze względu na wszystkich zaangażowanych ludzi i przedmioty. Mówi się, że nakręcenie pełnej sekwencji zajęło ponad dziesięć dni.
https://www.youtube.com/watch?v=r5_zzho … =emb_title
Coś z Shah Rukh Khanem. Piosenka pt. Chane ke khet mein (Anjaam 1994). Kamera skupiała się na twarzy Madhuri, pokazywanie wyrazu twarzy było specjalnością Saroj Khan.
https://www.youtube.com/watch?v=DqxIFvsLcRQ
Piosenka pt. Dola re dola (Devdas 2003). Piosenka pokazywała w teledysku Parvati (Aishwarya Rai) i Chandramukhi (Madhuri Dixit) podczas uroczystości Durga Puja. Było to starcie między Madhuri, a Aishwaryą. Saroj Khan podobno użyła mieszanki stylów tańca Bharatnatyam i Kathak do choreografii piosenki, a piosenka miała wielu tancerzy i zawierała zarówno zbliżenia, jak i długie ujęcia.
https://www.youtube.com/watch?v=Jbn39j-xa-k
Offline
Zaczyna się rozkręcać
"Ek do teen" z Tezaab - przypominam to sobie! Tzn. nie oglądałam filmu, ale piosenkę na pewno, bo kojarzę ten strój i charakterystyczną fryzurę Madhuri.
Dola Re Dola... To jedna z moich ulubionych piosenek Bolly. Pamiętam, że na studiach zawsze słuchałam jej przed egzaminem, bo dawała mi niezłego powera do pisania
Offline
Hindustani
marigold90 napisał:
"Ek do teen" z Tezaab - przypominam to sobie! Tzn. nie oglądałam filmu, ale piosenkę na pewno, bo kojarzę ten strój i charakterystyczną fryzurę Madhuri.
Parę piosenek Madhuri w późniejszym okresie zostało poddane remakowi - tak jak np. piosenka "Ek do teen". W nowej wersji występuje Jacqueline Fernandez.
Nowa: https://www.youtube.com/watch?v=cLTXQxiQPgE
Oryginał: https://www.youtube.com/watch?v=MS5BLS2sIDM
Nowa wersja piosenki Madhuri pt. "Dhak dhak karne laga":
Nowa: https://www.youtube.com/watch?v=xjGV8CThyGg
Oryginał: https://www.youtube.com/watch?v=Vf5FKEZCXkk
Offline
Zaczyna się rozkręcać
Dobrze było to porównać. Nowa wersja "Ek do teen" nie przemawia do mnie... Teledysk jest wg mnie zbyt komercyjny. Nie ma w sobie tego uroku, który kiedyś spowodował, że pokochałam kino indyjskie.
Ostatnio edytowany przez marigold90 (2020-07-08 14:56:44)
Offline
Pasjonatka bollywood
marigold90 napisał:
Dobrze było to porównać. Nowa wersja "Ek do teen" nie przemawia do mnie... Teledysk jest wg mnie zbyt komercyjny. Nie ma w sobie tego uroku, który kiedyś spowodował, że pokochałam kino indyjskie.
Zgadzam się z tym. Są w kinematografii indyjskiej takie filmy i piosenki, które nie powinny być odnawiane, bo najczęściej skończy się to klapą. Tak było w przypadku "Ek Do Teen" - remake podoba mi się, da się tego słuchać i swojego czasu często słuchałam, ale to co się stało z teledyskiem... Jacqueline wyglądała pięknie, ale to nie miało nic wspólnego z klimatem tamtych czasów. Gdyby te kilkanaście lat temu ta piosenka nie powstała, a ta aktualna wersja byłaby oryginałem, to byłoby wszystko w porządku, no ale tak nie jest. Zaliczono niezłą wpadkę z klipem, moim zdaniem to była porażka. Doceniam starania, ale tak jak mówię nie wszystko powinno być remake'owane.
Offline
Hindustani
marigold90 napisał:
Dobrze było to porównać. Nowa wersja "Ek do teen" nie przemawia do mnie... Teledysk jest wg mnie zbyt komercyjny. Nie ma w sobie tego uroku, który kiedyś spowodował, że pokochałam kino indyjskie.
Również nie za bardzo przypadła mi do gustu nowa wersja piosenka "Ek do teen", jednak w przypadku tej drugiej "Dhak dhak karne laga" podobają mi się już obie wersje, ta nowa jest taka optymistyczna, a wersja Madhuri bardziej romantyczna (pewnie przez jej taniec).
Madhuri Dixit razem z Sridevi, Aishwaryą, a ostatnio Norą Fatehi zalicza się u mnie do najlepszych tancerek.
Offline
Zaczyna się rozkręcać
Svasti napisał:
Madhuri Dixit razem z Sridevi, Aishwaryą, a ostatnio Norą Fatehi zalicza się u mnie do najlepszych tancerek.
Zgadzam się z Tobą, ale ja bym do tego grona doliczyła jeszcze Katrinę Kaif
Offline
Hindustani
marigold90 napisał:
Zgadzam się z Tobą, ale ja bym do tego grona doliczyła jeszcze Katrinę Kaif
Rzeczywiście Katrina jest wysoka, ma zgrabne ciało i fajnie wypada w układach tanecznych, jednak jak dotychczas widziałam ją tylko w tańcach współczesnych, a fajnie byłoby zobaczyć coś tradycyjnego w jej wykonaniu, coś w stylu jak tańce z "Devdas" czy "Umrao Jaan", układów z piosenek "Sheila Ki Jawani" czy "Chikni Chameli" Katriny mimo iż bardziej zalatują tańcami indyjskimi, trudno mi za takie uznać.
Chyba, że gdzieś już w czymś takim wystąpiła, może na jakiejś uroczystości, a ja jeszcze tego nie widziałam.
Offline
Zaczyna się rozkręcać
Svasti napisał:
marigold90 napisał:
Zgadzam się z Tobą, ale ja bym do tego grona doliczyła jeszcze Katrinę Kaif
Rzeczywiście Katrina jest wysoka, ma zgrabne ciało i fajnie wypada w układach tanecznych, jednak jak dotychczas widziałam ją tylko w tańcach współczesnych, a fajnie byłoby zobaczyć coś tradycyjnego w jej wykonaniu, coś w stylu jak tańce z "Devdas" czy "Umrao Jaan", układów z piosenek "Sheila Ki Jawani" czy "Chikni Chameli" Katriny mimo iż bardziej zalatują tańcami indyjskimi, trudno mi za takie uznać.
Chyba, że gdzieś już w czymś takim wystąpiła, może na jakiejś uroczystości, a ja jeszcze tego nie widziałam.
Svasti, masz rację, że tej klasyki u Katriny jeszcze nie było (przynajmniej w filmach) i to w sumie mnie dziwi. Mimo to bardzo cenię jej umiejętności taneczne. Mam tu na myśli chociażby Agneepath, Ek Tha Tiger czy Jab Tak Hai Jaan. To moja subiektywna opinia, ale jeśli chodzi o taniec to jakoś zawsze wyróżniam ją na tle innych aktorek jej pokolenia
Offline
Hindustani
marigold90 napisał:
Svasti, masz rację, że tej klasyki u Katriny jeszcze nie było (przynajmniej w filmach) i to w sumie mnie dziwi. Mimo to bardzo cenię jej umiejętności taneczne. Mam tu na myśli chociażby Agneepath, Ek Tha Tiger czy Jab Tak Hai Jaan. To moja subiektywna opinia, ale jeśli chodzi o taniec to jakoś zawsze wyróżniam ją na tle innych aktorek jej pokolenia
Mam nadzieję, że kiedyś jakiś filmowiec zatrudni Katrinę do zatańczenia w jakimś tradycyjnym tańcu.
Madhuri Dixit oraz Aishwarya za młodu trenowały taniec klasyczny, być może dlatego były obsadzane w tych, a nie w innych rolach, nie wiem jak sprawa ma się ze Sridevi.
Offline
Pasjonatka bollywood
marigold90 napisał:
Svasti napisał:
Madhuri Dixit razem z Sridevi, Aishwaryą, a ostatnio Norą Fatehi zalicza się u mnie do najlepszych tancerek.
Zgadzam się z Tobą, ale ja bym do tego grona doliczyła jeszcze Katrinę Kaif
A ja bym jeszcze dodała Deepikę
Offline